Kindertalentenfluisteraar

 Wat doet een kindertalentenfluisteraar?

Toen ik enige tijd terug botste op de opleiding van ‘kindertalentenfluisteraar’ was ik meteen verkocht door die naam! Hoe mooi klinkt dat? Na die driedaagse kreeg de naam een inhoud dat nog veel mooier is. Hoe zalig is het om bij kinderen het mooiste in zichzelf naar boven te laten komen? Hoe fantastisch is het om aan te tonen wie ze werkelijk zijn en om kinderen in hun eigen kracht te zetten?

Anna komt binnen in de praktijk met vragende ogen. ‘Wat ga jij vandaag met mij aanvangen?’ Mama liet via mail weten dat Anna het helemaal niet ziet zitten, ze heeft er helemaal geen zin in.
Ze gaat wat onwennig zitten en kijkt me onzeker aan. We leggen alles klaar en gaan van start met de vraag ‘wat maakt er jou blij?’. Even een stilte, maar dan komt er een woordenstroom. Ze vertelt honderd uit en ik blijf alles noteren. Ik kleef er telkens een talent op en zie meer en meer glinsteringen in haar ogen komen. Het bevrijdende gevoel van ‘ja, dat ben ik’ zorgt voor een ontspannen houding.
We zijn klaar. De talentmap wordt nog versierd door Anna! Als haar mama na een uurtje terug komt, treft ze Anna aan met een lach tot achter haar oren en precies 5 cm groter.
En ik… ik krijg er ook weer een warm gevoel bij! Ik geniet ervan om kinderen met zo’n smile te laten vertrekken. En als Anna dan vraagt of ze nog eens mag terug komen, dan weet ik dat mijn missie weer geslaagd is.






Ik droom ervan dat elk kind zijn talenten kent!

Als kindercoach vind ik het super belangrijk dat kinderen hun talenten kennen. Daarom start ik elke intake met een talenteninterview. Dit geeft een boost in het zelfvertrouwen en het geeft me de kans op de kinderen op een positieve manier te leren kennen. Voor welke zorgvraag ook, het is een ideale start om dan aan de slag te gaan.

Een talentengesprek zorgt er voor:

  • dat kinderen ontdekken dat een talent niet betekent dat je uitblinkt in een bepaalde activiteit, maar dat het gaat over ‘waar word ik blij van, waar verlies ik de tijd uit het oog’. Talenten gaan niet over vaardigheden maar over wie je werkelijk bent

  • dat kinderen zelf hun talenten onder woorden kunnen brengen. Zonder dat we de kinderen kennen, kunnen we hen helemaal in kaart brengen. Dit doordat de kinderen zelf kunnen verwoorden wie ze echt zijn.

  • Dat ze beter kunnen omgaan met uitdagingen die op hun pad liggen

Het zou voor elk kind een basisrecht moeten zijn. Vanuit het Groeiateljee hoop ik zoveel mogelijk kinderen en gezinnen te bereiken.

Kinderen sterker maken in wie
ze werkelijk zijn, zorgt er voor dat
ze beter uitdagingen aankunnen

Waarom zijn positieve emoties zo belangrijk?

Als een kind kan en mag doen waar hij/zij blij van wordt, krijgt het zelfvertrouwen en daarmee ervaart het positieve emoties. Wanneer ze die positieve emoties voelen, komen hun kwaliteiten ook beter naar boven. Ze laten hun talenten meer zien en zijn er zich ook meer bewust van. Dit zorgt ervoor dat ze trots in de wereld staan.

Die positieve gevoelens kun je zien als een voorraadje veerkracht in het lichaam voor als het even wat minder gaat of als ze voor een uitdaging komen te staan. Die veerkracht is dus bepalend voor hoe ze met teleurstellingen en moeilijke perioden om gaan. Hoe meer positieve emoties er tegenover staan, des te meer kunnen ze aan.

Hoe mooi is het dan niet om je talenten te gebruiken om moeilijkere momenten aan te pakken. Als je bv creatief bent, kan je jouw creativiteit inzetten om een probleem op te lossen of aan te pakken. Je kan creatief omgaan met de situatie maar je kan ook zelf creëren om de situatie makkelijker te maken.

Als ouder kan je hierin een belangrijke rol spelen. Ga gesprekken met je kind aan over hoe jij omgaat met positieve ervaringen, maar ook met tegenslagen en teleurstellingen. Zo leert je kind hoe jij je kwaliteiten inzet in moeilijke situaties. Door dergelijke gesprekken ontstaat er een hechte band tussen ouder en kind wat ook weer voor positieve emoties zorgt.

Verdient jouw kind ook die portie veerkracht? Wil je jouw kind ook zien groeien in zijn/haar zelfvertrouwen? Dan is een talenteninterview een prachtig cadeau met mooie gevolgen!

Je hoeft geen superster te zijn om talenten te bezitten!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Belang van vervelen

Groeimindset bij kinderen

De leerkuil