De leerkuil

De "leerkuil" is een concept dat bekend is geworden door het werk van James Nottingham, een Britse onderwijzer en onderwijsconsultant. De leerkuil wordt gebruikt om het leerproces te beschrijven, met name bij kinderen. Het idee is dat wanneer kinderen iets nieuws leren, ze vaak door verschillende fasen gaan voordat ze het volledig begrijpen. Deze verschillende fasen worden beschreven als de leerkuil, waarbij kinderen zich ongemakkelijk of onzeker voelen voordat ze het nieuwe concept of de nieuwe vaardigheid onder de knie krijgen.

Het is belangrijk voor kinderen om te begrijpen dat de leerkuil een natuurlijk onderdeel is van het leerproces en dat het normaal is om zich ongemakkelijk of onzeker te voelen als ze iets nieuws leren. Het kan hen ook helpen om door te zetten en niet op te geven als ze het gevoel hebben dat ze vastzitten.



De verschillende fasen van de leerkuil kunnen variëren, afhankelijk van het kind en het leerproces, maar over het algemeen zijn er een aantal fasen die veel voorkomen:

  1. De comfortzone: In deze fase is het kind zich comfortabel en zelfverzekerd met de kennis of vaardigheden die het al heeft.

  2. De uitdaging: In deze fase wordt het kind geconfronteerd met iets nieuws, iets dat het nog niet eerder heeft geleerd of begrepen. Dit kan aanvoelen als een uitdaging, en het kind kan zich ongemakkelijk of onzeker voelen.

  3. De leerkuil: In deze fase bevindt het kind zich in de "kuil" waar het nieuwe concept of de nieuwe vaardigheid nog niet volledig begrepen is. Het kan aanvoelen als een moeilijke of frustrerende tijd.

  4. De doorbraak: In deze fase begint het kind het nieuwe concept of de nieuwe vaardigheid te begrijpen en te beheersen. Het kan aanvoelen als een opluchting en een gevoel van trots.

Het is belangrijk voor ouders en leerkrachten om kinderen te helpen door de leerkuil heen te komen. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat ze kinderen aanmoedigen om vragen te stellen, samen te werken met klasgenoten of extra ondersteuning te bieden als kinderen vast komen te zitten. Het is ook belangrijk om kinderen te laten weten dat het normaal is om fouten te maken en dat het maken van fouten een belangrijk onderdeel is van het leerproces.

Ook sneller lerende kinderen moeten door de leerkuil geloodst worden. Daarom is uitdagende leerstof heel belangrijk. Wanneer alles te makkelijk is, springen de leerlingen over de leerkuil en zijn ze eigenlijk niet aan het leren. Dan komen ze op een leerhonger te zitten.

Het idee van de leerkuil kan ook helpen om de nadruk te leggen op het proces van leren, in plaats van alleen het eindresultaat. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat we ons meer richten op het leren van vaardigheden in plaats van alleen op cijfers of beoordelingen. Dit kan een positieve impact hebben op het zelfvertrouwen en de motivatie van kinderen om te blijven leren en te groeien.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Belang van vervelen

Groeimindset bij kinderen